Pages Menu
Categories Menu

Posted on apr. 7, 2010 in Politic, Social | 14 comments

Guest post: o lista de probleme care-si asteapta rezolvarea prin legea educatiei nationale [Stefan Vlaston]

Exista o lista de probleme importante care-si asteapta rezolvarea prin legea educatiei nationale.

Opiniile mele sunt in general postate, in extenso, pe www.educer.eu Voi ce parere aveti, punctual, pe urmatoarele probleme:

1. E corecta trecerea clasei a IX-a la gimnaziu, cu pregatirea necesara, dar nu mai tarziu de 2 ani?
2. Este corecta pensionarea la 65 de ani, fara ca acest moment sa arunce persoana in afara sistemului. Dar sa nu mai indeplineasca functii de conducere (mai poate munci 10-14 ore pe zi?), fara sa fie titular pe post. (daca vine un tanar sa poata fi angajat pe postul respectiv).
3.  Alegerea conducerii universitatilor in stil colegial (prin votul colegilor) sau prin concurs organizat de proprietar (statul)?
4. Cum definiti autonomia universitara? Unde incepe si unde se termina?
5. Cum sa se faca finanantarea, functie de calitate, sau nu? Este buna finantarea per capita?

Sunt multe altele. Dar sa le luam pe rand.

Dupa ce le comentam pe astea, propun altele.

http://www.educer.eu

Stefan Vlaston (EDU CER)

14 Comments

  1. Stefan,
    in primul rand multumesc pentru post. Marturisesc ca urmaresc dezbaterile de pe Edu Cer – unul dintre cele mai serioase si profesioniste forumuri de dezbatere – forum de unde am invatat multe lucruri fiind de acord cu foarte multe idei dezbatute si promovate in spatiul acestui forum.
    In ceea ce priveste intrebarile tale, imi permit sa raspund pe scurt (inca sunt cu ai mei la Vatra Dornei cu acces limitat la internet, dar pormit sa dezvolt ulterior)
    1. raspuns sigur DA
    2. DA , consider ca este corecta penisonare la 65 de ani a profesorilor univ. Stiu ca sunt persoane inclusiv in partidul din care fac parte care sustin altceva si mai stiu ca acest subiect trezeste foarte multe pasiuni. Dar asa cum am sustinut de foarte multa vreme consider ca este normala pensionarea la 65 de ani. Am citit tot felul de declaratii cum ca la pensionare acesti profesori sunt dati afara din sistemul de invatamant….aceste afirmatii nu sunt corecte deoarece nimeni si nimic nu impiedica ca un profesor univ. care este foarte bun, asa cum sunt destul de multi, sa isi continue activitatea didactica in baza unui contract anual de exemplu…dar pensionarea la 65 de ani permite improspatarea sistemului si deblocarea unui posturi, un lucru normal de evolutie as spune eu.
    3. sunt avantaje si dezavantaje cu ambele sisteme dar in acest moment inclin spre varianta cu concursul organizat de stat, cu atat mai mult cu cat statul plateste.
    4. autonomia univ a fost abuzata ca si terminologie….cand nu au alte argumente toti s-au obijnuit sa ia in brate autonomia univ. sau mai corect spus incalcarea autonomiei univ…dar un lucru este cert in opinia mea si trebuie urgent rezolvat….interzicerea rubedeniilor in univ, sau mai direct a clanurilor, si sunt foarte multe exemple in acest sens. Autonomia univ trebuie sa inceapa si sa se termine odata cu asigurarea calitatii reale in univ. si da sustin clasificarea univ. si nu e nicio incalcare a autonomiei univ. asa cum sustin unii si altii. Asa cum este si interzicerea ocuparii unor functii politice…la fel este o chestie de principiu nu de incalcare a autonomiei univ. Spre exemplu decanul Yale Law School cand a acceptat sa lucreze in echipa lui Hillary Clinton a demisionat din functia de decan…de ce sa nu fie si la noi la fel??!! de ce sa nu scoatem politica din scoala!!??
    5 sigur ca finantarea trebuie facuta in functie de calitate. Personal sustin finantarea per capita.
    Multumesc si astept in continuare comentariile tale.

  2. M-ati dezamagit d-na Birchall !
    Va mai aduceti aminte de Ricky ? V-am compatimit atunci cand altii au incercat sa arunce cu…noroi spre d-voastra !
    Acum insa, de mult timp (dupa acel incident) am constatat ca…sangele apa nu se face !
    Am fost NAIV sa cred ca sunteti o persoana care puneti mai presus decat orice ONOAREA !
    M-am inselat…
    Va doresc sanatate ! D-voastra si familiei !

  3. Eu vad o discrepanta serioasa intre ambitii/legislatii si resurse. Legile aste nu valoreaza nici cit hirtia pe care sint tiparite atita vreme cit nu exista resursele necesare (timp, bani, competenta etc etc)
    Ulltima lege var fi inlocuita de urmatoarea intr-o reforma perpetua.

  4. @ricky, in primul rand iti multumesc (daca nu am facut acest lucru atunci) sunt insa mii de persoane care m-au sustinut, mi-au trimis mesaje fie aici, fie prin email, fie in alte moduri. Este dificil pentru oricine sa imi amintesc de absolut orice persoana pe care am cunoscut-o doar prin intermediul internetului.
    Imi pare sincer rau daca te simti dezamagit. Iti garantez insa ca eu am ramas aceeasi persoana.

    Multumesc pentru gandurile bune,
    Ana Birchall

    • McGogoo
      am vazut…nu am ce comenta dar voi face cateva precizari cat de curand

  5. Sistemele de educatie au alunecat pana intr-un punct in care servesc interesele furnizorilor serviciilor educationale si prea putin pe cele ale beneficiarilor, care le si platesc. Asa ceva este inacceptabil. Legea stabileste un cadru care sa schimbe aceasta stare de lucruri. Mai departe, daca partenerii de interese nu vor sti sa profite de noul cadru legal, e problema lor.

    Am auzit ca in Japonia lucrurile s-au basculat invers: parintii „obliga” profesorii sa se ocuoe de copiii lor pana la taiatul unghiilor! Sigur, este o exagerare, dar nici asa cum e acum la noi: nimeni nu da socoteala de nimic.

    Legislatia secundara este la fel de importanta si semnalele care vin de sus, intr-o tara in care sindromul „tatucului” inca e puternic.

    • Stefan
      ai dreptate legislatia secundara este extrem de importanta. Si da noua lege trebuie sa se axeze in primul rand pe beneficiar/i.

  6. @tio

    Nici resurse importanta pompate intr-un sistem nereformat iarasi nu e logic. Ce facem, ne intoarcem la povestea cu oul si gaina?

  7. Tot ma gandesc cum sa raspund la punctul 1…. Daca clasa a 9a la gimnaziu inseamna pregatire pt piata muncii atunci e bine..
    Iata cum sta situatia in Franta, Belgia sau Olanda sub forma de imagine 🙂
    A se remarca varsta elevului pe coordonata verticala si faptul ca toate traseele procesului de educatie duc catre piata muncii.

  8. D-le Presedinte,
    Citisem analiza proiectului de pe site, recunosc, acum am citit-o mai atent si am inteles mai bine argumentele Dvs.
    Sunt f influentat de cum se desfasoara educatia obligatorie in Germania si alte tari din apusul Europei. Aici avem o alta viziune despre formarea tanarului, iar odata ce a iesit de pe bancile scolii obligatorii are si o calificare.
    Copilul intra la 6 ani la scoala si e pregatit 6 ani in scoala primara pana la varsta de 12 ani. In functie de profilul conturat in aceasta perioada poate urma 3 trasee, in cadrul scolii secundare:
    – preuniversitar(finalizat cu bac)
    – mediu
    – profesional
    Practic toate cele 3 trasee au fiecare inca 6 ani, insa doar in cadrul celui preuniversitar elevii studiaza, la celelalte au cursuri 2-3 ani, dupa caz, deci pana la 15-16 ani, apoi urmeaza ucenicie obligatorie pana la aproximativ 18 ani dupa modelul parteneriatului public-privat descris de Dvs.
    In Belgia nu exista ani de ucenicie din cate stiu, au 6 ani de studiu pe toate cele 3 trasee secundare. Poate fac practica, insa continua sa aibe cursuri.
    Un alt aspect important e ca in ambele tari cu fiecare an de scoala secundara elevii au mai mare libertate in alegerea disciplinelor, ceea ce le permite alegerea graduala a specializarii.
    Deci o solutie pt invaramantul din RO ar putea fi separarea celor 3 ciclii (primar, gimnazial, liceal) in doi?! Sau poate ca nu, am observat cu surprindere ca de fapt tarile din Europa centrala(Austria, Cehia) au invatamant tri-ciclic.
    E f greu de luat o decizie intrucat de ea depinde situatia sociala si profesionala a generatiilor viitoare.
    Poate clasa a 9a gimnaziala impreuna cu precedenta(a 8a) ar putea fi un subciclu gimanazial special(cu discipline optionale) in care elevului sa i se deschida calea fie spre un liceu teoretic, fie spre unul de profil sau spre o scoala profesionala sau direct spre un anumit tip de ucenicie obligatorie pe piata locala care sa-i asigure calificarea?!

  9. Trecerea clasei a ix-a la gimnaziu va fi un dezastru cultural, etnic! ne taiem singuri creanga de sub picioare…uitand cum vin acum copii cu media 10 pe linie , de la gimnaziile de la tara, fara ca ei sa stie macar de nota 7! e adevarat, nu toti! dar foarte multi asa vin la liceu, iar in clasa a ix-a noi recuepram ceea ce nu au predat altii!
    Dar cand va fi clasa a ix-a la gimnaziu?
    Chiar nu avem oameni care sa gandeasca pentru binele acestui popor, oameni veniti din scoli, nu din afara lor?Oameni care cunsoc realitatea actuala?
    Ne-am pus atatea sperante in domnul Funeriu…dar se pare ca povestea cu pomul laudat…este intotdeauna adevarata!
    Da-le , Doamne , minte romanilor, pana nu e prea tarziu pentru indobitocirea unui neam intreg!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets that mention Guest post: o lista de probleme care-si asteapta rezolvarea prin legea educatiei nationale [Stefan Vlaston] | Ana Birchall -- Topsy.com - [...] This post was mentioned on Twitter by Ana Birchall. Ana Birchall said: Guest post: o lista de probleme care-si…

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.