Pages Menu
Categories Menu

Posted on sept. 5, 2011 in Politic | 21 comments

Educatie, educatie, educatie

Rezultatele bacalaureatului din acest an arata realitatea din scoala romaneasca idiferent daca place sau nu unora sau altora. In egala masura rezultatele bacalaureatului confirma situatia dramatica in care a ajuns scoala romaneasca.

Adevarul este ca de peste 20 de ani scoala romaneasca este supusa experimentelor „gandite” de fiecare dintre cei care s-au perindat la conducerea ministerului educatiei si care au crezut ca reinventeaza roata. Scoala romaneasca a fost victima politizarii si a luptelor politice dambovitene …desi mereu a fost „favorita” promisiunilor electorale (imi vine in minte faimoasa scrisoare trimisa tuturor cadrelor didactice in 2004 de catre Basescu, candidatul Basescu!).

Adevarul din scoala romaneasca necesita o analiza serioasa si responsabila care sa identifice atat problemele dar mai ales solutiile care se impun.

In 2005 cand am initiat dezbaterile despre necesitatea unui Pact National pentru Educatie afirmam ca un motiv important pentru adoptarea unui asemenea Pact (urmat de strategie, masuri si legislatie corespunzatoare) este stoparea experimentelor pe elevi si studenti. Rezultatele bacalaureatului din acest an demonstreaza ca aceste experimente au continuat. Nu in ultimul rand, aceste rezultate sunt un vot de blam la adresa multor politicieni care, din pacate, ma indoiesc ca vor avea capacitatea sa invete adevaratele lectii.

Reiau un articol scris in 25 martie 2009….din pacate ce am scris atunci este valabil si astazi cu singura diferenta ca au mai trecut cativa ani iar lucrurile au evoluat din rau in mai rau….ca sa nu spun dezastru!

“De 20 de ani se discuta de invatamant in fel si chip. Zeci de ministri au venit cu zeci de mii de propuneri si “solutii” care au reusit sa destabilizeze complet sistemul, sa innebuneasca elevii, studentii si profesorii.

Astazi nivelul invatamantului este mult mai scazut decat in trecut  pentru ca nimeni nu a atacat probelemele de fond, problemele adevarate din scoala romaneasca.  Si nu oricum, ci intr-o maniera unitara avand la baza o viziune care sa treaca peste ciclurile electorale, care sa dea elevilor, studentilor si profesorilor predictibilitate si stabilitate. Tocmai predictibilitatea si stabilitatea au lipsit cu desavarsire in acesti ani.

Ce a mai lipsit pana acum a fost si o dezbatere reala, cu cartile pe masa, cu sindicatele, cu asociatiile de parinti, cu asociatiile studentesti. Nu putem exclude sindicatele de la masa discutiilor iar daca le includem in discutzii trebuie sa le ascultam punctul de vedere, nu sa le dam cu flit.

Care sunt problemele de fond ?

Programa scoala – pana acum nimeni nu s-a aplecat cu seriozitate asupra ei, sa o modifice tinand cont de problemele reale de pe piata muncii existente ASTAZI si in viitorul previzibil. In continuare elevii sunt incarcati cu informatii absolut inutile, cu lucruri nefolositoare care nu ii ajuta sa isi dezvolte nivelul de cunostinte si competente la cerintele ACTUALE de pe piata muncii. Tocmai de aceea, orele de curs ( intreg procesul de invatamat) a devenit neinteresant atat pentru elevi si studenti cat si pentru profesori.

Criteriile de selectie sunt vai de capul nostru. Cum pot eu sa mai spun ca o diploma valoreaza ceva cand avem zeci de mii de diplome FALSE. Astazi diplomele par sa nu mai valoreze munca si sudoare. Astazi avem absolventi de universitati pe banda rulanta.

Cei care au comis acest fals nu trebuie sa fie judecati si condamnati pentru fals si uz de fals. Nu. Acesti infractori trebuie judecati si condamnati pentru omor cu premeditare cu maxim de pedeapsa si fara drept de reducere a pedepsei! Simplu. Ei pun in pericol insasi sanatatea spirituala a Romaniei!

De-a lungul anilor ne-am ocupat de  introducerea unui nou examen, de scoaterea unui examen si apoi de reintroducerea lui, si de alte asemenea masuri incoerente, luate chiar in timpul anului scolar, cand nu au facut altceva decat sa innebuneasca elevii, studentii si profesorii. Fiecare ministru a ignorat sita prin care trebuia sa cearna valoarea si s-a ocupat doar de lucruri secundare. Cu sau fara meditatii, cu sau fara termopane, cu sau fara ora de religie obligatorie, cu sau fara ora de sport obligatorie…  Sigur, toate sunt importante, nu vreau sa fiu inteleasa gresit, dar toate acestea sunt lucruri colaterale care nu rezolva problemele de fond: o salarizare de rusine care umileaste dascalul, o programa scoalara care informeaza si nu formeaza copilul si conditii de evul mediu in multe, mult prea multe scoli. La toate acestea se adauga sufocarea scolii romanesti de catre politic.

Criza de valori si repere – eu ii inteleg pe elevi si studenti!! Inteleg de ce nu ii mai motiveaza nimic sa isi dea silinta sa invete bine!! Pai de ce sa inveti bine, sa ai o diploma daca in viata se poate reusi si “altfel”. Oare cata lume si-a pus problema la modul real ca societatea noastra a pornit in cautarea Elodiei ? Va dati seama unde am ajuns??!! Ceea ce se intampla acum este practic o dictatura a non valorii. Elevii, studentii si-au pierdut interesul pentru scoala, interesul pentru a invata bine si pentru ca si-au pierdut orizontul de asteptare.

Pe vremea mea (uite ca am ajuns deja sa spun si eu asa??!!), copil fiind, bunica si parintii mei imi spuneau: mama, singura ta preocupare si responsabilitate este sa inveti bine pentru ca ce ai in cap si in suflet nu poate sa iti ia nimeni niciodata. Am fost crescuta sa cred ca daca invat bine voi reusi in viata. Nu pot reda sentimentul de mandrie pe care l-am trait in 2001 cand mergeam in drum spre biroul fimei de avocatura de la Wall Street. Da, eu, un copil de la tara, reusisem sa ajung pe Wall Street pentru simplul motiv ca am invatat carte. Cati dintre elevi si studentii nostri mai simt asa?

Acum, avem de-a face cu o  rasturnare de valori, cu o adevarata dictatura a non valorilor care promoveaza impostori veleitari si semidocti.  Avem o criza de modele autentice, o metastaza generalizata care a cuprins intreaga societate romaneasca, cu multe probleme sociale. Iar aceste realitati au dus la scaderea dramatica a interesului fata de scoala si fata de procesul de invatamant. Regula acum pare sa fie ca nu mai e nevoie sa inveti pentru a reusi in viata. Daca “afara” o diploma obtinuta la Yale, Harvard, MIT, la Oxford sau Cambridge valoreaza enorm de mult, in Romania este aproape inutila daca nu ai pile sau nu faci parte din nu stiu ce gasca sau grupuri de interese. Si mai avem pretentia ca tinerii scoliti sa ramana sau sa se intoarca in tara…

Acestea sunt cateva din problemele de fond si asupra lor trebuie sa ne concentram cu prioritate avand  o viziune care sa fie aplicabila mai mult decat un ciclu electoral.

Am sustinut Pactul National pentru Educatie. M-am batut pentru acest proiect inca din 2005 convinsa fiind ca numai asa putem scoate educatia din luptele electorale, din vesnicele dispute dambovitene de doi lei. Si unde am ajuns azi? Dupa ce toti participantii s-au tras frumos in poza, de program s-a ales praful. Nici o continuare a discutiilor pe strategie, nimic, tipic romanesc: incepem cu mult elan ceva bun dar nu avem energia sau curajul sa il ducem pana la capat!

Sistemul de educatie a fost supus la mult prea multe schimbari in ultimii 20 de ani care au creat o instabilitate cronica in ceea ce priveste programa scoalara, modul de examinare, salarizarea dascalilor, criteriile de admitere si multe altele.

Este nevoie de stabilitate si  predictibilitate pentru cel putin o generatie de elevi! In momentul in care a intrat in scoala, elevul trebuie sa stie la ce materii trebuie sa dea examen, nu sa le afle la inceptului anului terminal.

Si mai este nevoie ca odata pentru totdeauna educatia sa fie scoasa din luptele politice. ”Castigurile” efemere ale unor politicieni sunt obtinute pe spatele a mii si mii de elevi care nu au nicio vina alta decat de a invata intr-un sistem de educatie invechit, nereformat si fara o viziune coerenta”.

 

21 Comments

  1. Loredana Sandru se fac teste peste teste…testul,vacii nebune,al gripei aviare,a crizei financiare, a studentilor fara nr, a elevilor nepregatiti,mai e ceva netestat?pai valoarea elevilor a fost asta nu de acum ci de la revolutie .scoala nu s.a mai facut,se dadeau rezultatele si s.a vrut scolarizarea a cator mai multi elevi,fara nici o baza si nici o sustinere intelectuala.chiar ma intrebam pana unde se va merge cu facultatile astea care pregatesc plastiline(oameni cu retard mintal)si parinti care cu orice pret isi vor odraslele cu diploma si fara vreun temei.locuri de munca nu avem ,dar scolarizam pe rupte …ca de …cineva sta la baza acestor sarlatani cu universitati vampir.sa se infiinteze scoli de meserii ca nu de intelectua;li duce tara lipsa …si sa se inchida universitaile vampir .carte sa faca doar cei mobilati…TREZITI-VA parinti si nu mai va cheltuiti banii pe o hartie fara valoare.!!!!
    acum câteva secunde · Îmi place.

    • corect, de ex cand am dat eu bacul exact acum 10 ani fie s-a copiat pe rupte, fie s-a dat shpaga, fie s-au schimbat teze, fie s-au facut semne pe teze si corectate cu multe puncte in plus… si nimeni din liceu n-a luat sub 8.50.. era doar o gogoasa umflata.. nu inseamna ca acei copii sau copiii de azi sunt slabi sau bine pregatiti. inseamna ca testele de care vb loredana nu au nicio relevanta, inclusiv universitatile de stat din buc sunt extrem de slabe
      de fapt ar tb testati profesorii de catre elevi: suntem multumiti de cum ne explicati lectia?! intelegem ceva?! sau ne plictisiti?
      profii fac din stiinta o unealta de teroare pt elevi, nicidecum un instrument al eliberarii din necunoastere.
      Principiul antic al educatiei era ca daca un elev/stud nu intelege lectia, inseamna ca profesorul nu e bun.
      Ar tb testati elevii periodic, in teste nationale, insa intreaga raspundere sau oricum, cea mai mare parte a raspunderii pt rezultat s-o poarte proful. Adica am ma duc relaxat la scoala, invat ce-mi place, ma duc la exam dc imi place provocarea, dc nu, merg in parc la un suc. Dar raspunderea o va purta proful. Eu ca elev/stud ma duc doar dc mi se pare interesant. Pt ca una din raspunderile fundamentala a profilor e sa faca materia interesanta pt invatzacei. Nu se achita insa deloc de acest lucru, dimpotriva isi terorizeaza elevii. La fel cum politicienii tind sa-si impuna autoritatea abuziv, la fel si profii vis-a-vis de elevi. Si niste elevi terorizati la un mom dat inseamana niste cetateni iresponsabili pe mai departe

      • Ovidiu,
        In mare nu sint de acord cu tine. Profesorii nu pot fi responsabili pentru educatia copiilor in familie si educatia prin prisma societatii (modelele de la televizor etc).
        Sint o gramada de profesori slabi in sistem care ar trebui indepartati (teste periodice pentru profesori) – ar fi sindicatele de acord cu asta ? :-)) (sint convins ca nu!) . sint probleme cu invatamintul public (datorita puterii nefaste a sindicatelor) in toate tarile inclusiv in SUA.
        Fata mea a fost la un liceu privat ( cu exceptia unui an). costa scump (~23K anual) dar… elevii sint sortati prin examen de admitere , daca un elev lipseste , are comportament rau (alcool , droguri etc) e aruncat afara din liceu automat. rezultatul – 99.9% din absolventi acceptati la universitati.
        ah! Profesorii de la liceul privat sint platiti MAI PROST decit cei din scolile publice – majoritatea au cite doua slujbe (profesoara de literatura – antrenoare de voleibal , cel de matematica antrenor de lupte etc). Visul lor (al profesorilor din liceul privat) era sa prinda o slujba de profesor la stat – sub ocrotirea blinda a sindicatelor….
        In ultima instanta ordinea sint : copii , parintii , profesorii…

      • Ovidiu
        e prea simplist cum pui tu pbl. Pana cand elevul nu simte ca scoala in loc doar sa il informeze il formeaza si il ajuta cu informatii, aptitudini si competente care sa si il ajute pe viitor nu va avea respect fata de procesul de invatamat. Sigur, la care se adauga si increderea ca o diploma chiar valoreaza ceva tocmai pentru ca este luata pe bune si ca vei avea un loc de munca pe ceea ce ai tu in cap diploma fiind doar cheia de a deschide o usa….o cheie importanta care trebuie sa inlocuiasca actualele chei: pile, tele de la mama tata x sau y

        • Ma refeream la felul cum il informeaza: un prof de stiinte de ex tb sa-l faca pe elev sa nu aibe liniste pana nu intelege o teorie, o ecuatie, etc. Sa nu aiba somn, sa nu mai aibe pofta de mancare pana nu intelege.
          Sigur, e un concept iesit bine din tipare, nu ma astept sa fie pus in practica decat f treptat. Cred ca undeva la limita presupune si anularea cu totul a diplomelor, cataloagelor… Nu tb sa ne miram, acum o suta de ani se aplica pedeapsa corporala pt elevi, deci peste cateva decenii lucrurile pot sta f diferit decat sunt azi. Dar imprumutand azi unele aspecte, vei fi maine cu un pas inaintea altora
          Ce zice Marian de liceul privat e f interesant, mi-as fi dorit si eu la vremea mea sa nu fiu coleg cu toti golanii. Ma intreb insa ce a luat locul golaniei care inteleg ca nu e admisa acolo… probabil fitzele… zic, nu am de unde sa stiu

          • ce a luat locul golaniei? Nimic.. invatatura si disciplina..
            si ca sa nu raminem la nivelul de „bullshit” uite pointerele la doua licee private din Silicon Valley , California unde a fost fata mea..
            http://www.mitty.com/,

            http://www.harker.org/

            Mai sint vreo 2 -3 (bellarmine – numai baieti , castilleja numai fete , st francis etc ) dar in general nu e loc in nici o forma de derbedei , fite etc… parintii platesc si cer rezultate asa ca scolile sint foarte atente sa mentina un nivel inalt academic si moral. Daca ramii in urma academic esti dat afara ….

          • Marian
            Da, intr-adevar, educatiea preuniversitara privata f buna.. Imi aminteste de liceu unde la initiativa unor profi, parinti, elevi olimpici se creasera clase de informatica(vb de liceul meu) in cadrul unor licee bune, la care predau cei mai buni profi, pt care admiterea era exigenta, etc…
            Dar din clasa a 10-a au inceput sa se transfere din toate colturile tot felul de caractere, unii profi au inceput sa se ocupe de politica, de functii administrative in invatamant, de meditatii particulare in locul cursurilor facute temeinic la scoala…aproape ca m-am gandit dc nu totul fusese o stratagema pt ca ei sa iasa pe profit 🙂

    • Testele AU relevanta atita timp cit sint corecte si obiective (nu se fura la ele) – daca n-ar fi SAT (un fel de BAC in SUA) toti ar vrea sa mearga la Harvard sau Stanford sau MIT .. daca n-ar fi MCAT foarte multi ar vrea sa devina doctori etc…
      In R pentru prima data tipul ala ciudat Funeriu si PDLul au facut din BAC un examen mai corect si au pus o gramada de tineri si parinti sa priveasca viitorul dintr-o perspectiva diferita – e un inceput.
      Nu-ti fa probleme – mecanismele de piata libera vor lucra si sint convins ca o gramada de universitati private isi vor schimba profilul in scoli tehnice de meserii adaptindu-se la noa „piata” a absolventilor de liceu…
      Va fi bine pentru R – asta doar daca USLul nu va cistiga alegerile la anul si se va reveni la vechiurile obiceiuri balcanice…

      • Marian
        da-mi voie totusi sa iti spun ca sunt si unii prin USL care chiar merita respect….Funeriu ar face bine totusi sa se tina de Pactul National pentru Educatie si sa implementeze LEN cu care s-a tot laudat desi nu a prea avut mare contributie la redactarea ei (Miclea a redactat-o in mare parte)…..sunt niste aberatii la normele alea metodologice care din pacate arata „curajul” dlui Funeriu.
        Cred ca sansa scolii romanesti este tocmai abandonarea unor asemenea discutii de batut cu pumnul in piept cine ce a facut. Si tot o sansa importanta a scolii romaneste este un minim gest de maturitate dar si de responsabilitate venit din partea politicienilor (si ma refer aici in special la persoanele care sunt in prim plan de prin 90 plus cei care au avut un cuvant de spus, la nivel decizional, in ministerul educatiei) sa isi asume realitatea (ca sa nu spun esecul) impunand solutii. A arata cu degetul sau a scrie de actele de curaj ale unuia sau altuia nu ajuta cu nimic decat la o mare pierdere de timp demonstrand ca nu s-a invata nimic din adevarata situatie din scoala romaneasca.

        • Ana,
          Uite vad eu prin filtrul distantei. M-am uitat la Antena 3 si Realitatea (posturi prietenoase cu USL) si am vazut-o pe Ecaterina Andronescu (sper ca nu-i scilcesc numele) si alt fost ministru al educatiei din PSD sau PNL in general criticindu-l de zor pe Funeriu cind e aproape evident ca si ei au fost parte a problemei – nu foarte constructiv.

          Din punct de vedere politic nu crezi ca PSDul ar trebui sa aduca si fete noi in prim planul dicutiei politice legate de educatie? Care e practic mesajul dat alegatorilor ? Alegeti-ne si punemdin nou un ministru al educatiei care a fost acolo si probabil ca nu a facut prea multe.
          Nu ma intelege gresit – probabil ca cei doi fost ministrii ai educatiei sint foarte inteligenti si mai „buni” decit Funeriu dar politica este si de perceptie – la lucruri si idei noi oameni noi … scuza-ma nu-i vad la televizor ca purtatori de cuvint ai USL…..poate sint unii dar nu stiu eu la cine sa ma uit. Din aparitiile de la Antena 3 sau Realitatea la emisiunile de mare audienta sint politicieni noi ai PSDului pe care tu sugerez sa-i urmaresc sau ascult cu mare atentie?..

    • loredana
      tu ai dat BAC ul anul acesta? daca da te rog sa ne scrii cum a fost. Daca nu poate ne spui cum a fost la tine la liceu.

  2. Sunt mai multi factori care au dus la esecul sistemului educational:
    -Programele scolare incarcate
    -Manualele care au un limbaj greoi
    -Lipsa unei selectii riguroase a elevilor care intra intr-un liceu
    -Lipsa de interes a profesorilor si salariul mizerabil din sistem
    _Societatea care promoveaza non-valori si false modele.

    • adrian
      corect la care as mai adauga si lipsa de respect fata de profesori, dascali cum imi place mie sa le spun. Si nu ma refer aici numai la nevoia de salarii mai mari ci la acel respect pe care individual dar si colectiv ca si societate il datoram dascalilor. Putini politicieni se uita cu atentie la acest aspect: dascalii merita respect tocmai pentru ca au o mare raspundere: formeaza sau nu caracterele care constituie societatea viitoare.

  3. Eu zik ca pentru rezultatele acestea toata lumea are o parte de vina,incapand de la elev pana la media, care ofera mai mult spatiu intamplarilor din lumea mondena decat valorilor care pot fi luate exemplu.In cei priveste pe profesori multi spun ca sunt vinovati pt ca lasa un elev care nu stie ,spre ex tabla inmultirii, sa ajunga pana in cls 12…poate ca e asa ,dar eu as spune ca vina lor consta in lipsa de interes si ambitie pt a scoate valori.Cred ca un dascal trebuie sa stie sa modeleze din orice lut o oala.
    Vina este a tuturor si cred ca solutia nu o reprezinta discutiile interminabile ci mai degraba ar fi ok daca am invata cu totii ceva din tot ce se intampla.Plecarea urechii si luarea aminte.
    Zic si eu…

  4. Inca unul din infinitele comentarii in care se face o relativa analiza a unei situatii,se analizeaza si se discuta despre cum este si cum ar trebui sa fie dar nu se analizeaza modalitati de materializare a ceea ce se doreste sa fie.
    Oare se va ajunge candva la discutii asupra metodelor de materializare a ideilor analizate cu atata „risipa” de buna intentie?

    • tibi
      uite o oportunitate pentru tine sa scrii cum vezi tu materializarea acestor idei. Ascult cu mare interes si respect.

      • Pot sa incerc sa explic cum vad eu modalitatea in care un politician ( cum sunteti Dumneavoastra) poate sa materializeze ideile pe care le are.

        Eu consider ca cea mai corecta cale este aceea ca politicianul sa isi propuna sa ajunga seful institutiei ( sau uneia din institutiile) in care sa poata materializa treptat acele idei.
        Daca ideile se refera la administratie si politica sa isi depuna candidatura la functia de primar ( chiar independent daca partidul nu ii accepta ideile si candidatura). Daca ideile sunt corecte si sunt argumentate corect va primi votul cetatenilor.
        Daca ideile se refera punctual la un anumit domeniu ( de exemplu, educatie) eu cred ca ar fi necesar ca politicianul sa ajunga director de unitate de invatamant si astfel sa aiba posibilitatea ( intr-o anumita masura,destul de mare,zic eu) sa materializeze treptat ideile pe care le are.
        Una peste alta eu cred ca cea mai buna si mai sigura cale de materializare a ideilor este calea exemplului personal intr-o functie de conducator de unitate corespunzatoare.

  5. Am raspuns si pe Standard, spaunand ca doar gandirea macro nu rezolva nimic. De 20 de ani se fac strategii si reforme, dar nu se umbla la sursa problemelor.
    Azi am scris si eu un punct de vedere care identifica printre problemele grave ale invatamantului:
    -neincriminarea concurentei neloiale a profesorilor si mentinerea sistemului de meditatii. Pai ce interes are un individ la catedra sa faca performanta in scoala, cand poate face asta pe sume mai mari acasa?
    -programe scolare absolut fara noima, manuale alternative total anapoda. Cine da voie unei edituri sa scoata o matematica de clasa a V-a, care trateaza fractiile si care nu contine aflarea numitorului. Adica un capitol vital la matematica: divizorii?
    -admiterea pe medii genereaza coruptie generalizata. Cei cu bani cumpara meditatii, adica bunavointa profesorului si indulgenta ulterioara la clasa. Ai bani, ai note mari.
    -nu se reglementeaza corect practica taberelor de pregatire, unde profesorii devin brusc interesati de performanta elevului, omitand sa spuna ca din banii pentru tabara adusi de elevi isi aduc familia pe gratis.
    Sunt din Valcea, judetul cu cea mai slaba promovabilitate la BAC, in septembrie si cunosc practicile acestea de la prieteni din sistem, dar si ca parinte de elev de gimnaziu.
    Sincer, nu mai e cazul de generalizari. Acum trebuie aratat cu degetul si actionat dur!

  6. Ati discutat si cu colega Andronescu lucrurile expuse? Dansa a fost ani buni ministru si nu era mare lucru sa faca ce a facut Funeriu. Dar nu a VRUT si nici nu a reusit sa castige vointa politica si a alimentat universitatile – si de stat si private pe unde colegii parlamentari aveau ore si isi confirmau statutul de mari profesori si ganditori – cu analfabeti si copiangii care au continuat practicile si in universitate pe motiv ca… finantarea per student, sa nu ne pierdem studentul nostru – clientul nostru. Asa la teorii si WOWuri intelectuale… toti suntem buni, ca doar toti ne uitam la televizor si mancam presa pe net… Actiune, nu vorbe!

    • Me just me
      exista o raspundere individuala si ar trebui sa stiti acest lucru. Dvs. ati discutat cu X sau Y inainte sa imi scrieti acest mesaj? Banuiesc cu nu pentru ca am pretentia ca scrieti ceea ce credeti dvs.si nimic altceva si ceea ce ati scris mai sus nu este o teorie sau WOWuri intelectuale tocmai pentru ca ati invederat cateva probleme reale din scoala romaneasca! Numai bine va doresc.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.