Pages Menu
Categories Menu

Posted on iul. 4, 2011 in Politic, Social | 26 comments

Educatie, educatie, educatie


programa Despre sistemul de invatamant

Rezultatele bacalaureatului din acest an arata realitatea din scoala romaneasca idiferent daca place sau nu place unora sau altora. In egala masura rezultatele bacalaureatului confirma situatia dramatica in care a ajuns scoala romaneasca. Nu este momentul de lupte politice ieftine ci, in opinia mea, este momentul unei analize serioase, reale care sa identifice atat problemele dar mai ales solutiile care se impun.

In 2005 cand am initiat dezbaterile despre necesitatea unui Pact National pentru Educatie afirmam ca un motiv important pentru adoptarea unui asemenea Pact (urmat de strategie, masuri si legislatie corespunzatoare) este stoparea experimentelor pe elevi si studenti. Rezultatele bacalaureatului din acest an demonstreaza ca aceste experimente au continuat. Nu in ultimul rand, aceste rezultate sunt un vot de blam la adresa multor politicieni care, din pacate, ma indoiesc ca vor avea capacitatea sa invete adevaratele lectii.

Reiau un articol scris in 25 martie 2009….din pacate ce am scris atunci este valabil si astazi cu singura diferenta ca au mai trecut cativa ani iar lucrurile au evoluat din rau in mai rau….ca sa nu spun dezastru!

„De 20 de ani se discuta de invatamant in fel si chip. Zeci de ministri au venit cu zeci de mii de propuneri si “solutii” care au reusit sa destabilizeze complet sistemul, sa innebuneasca elevii, studentii si profesorii.

Astazi nivelul invatamantului este mult mai scazut decat in trecut  pentru ca nimeni nu a atacat probelemele de fond, problemele adevarate din scoala romaneasca.  Si nu oricum, ci intr-o maniera unitara avand la baza o viziune care sa treaca peste ciclurile electorale, care sa dea elevilor, studentilor si profesorilor predictibilitate si stabilitate. Tocmai predictibilitatea si stabilitatea au lipsit cu desavarsire in acesti ani.

Ce a mai lipsit pana acum a fost si o dezbatere reala, cu cartile pe masa, cu sindicatele, cu asociatiile de parinti, cu asociatiile studentesti. Nu putem exclude sindicatele de la masa discutiilor iar daca le includem in discutzii trebuie sa le ascultam punctul de vedere, nu sa le dam cu flit.

Care sunt problemele de fond ?

Programa scoala – pana acum nimeni nu s-a aplecat cu seriozitate asupra ei, sa o modifice tinand cont de problemele reale de pe piata muncii existente ASTAZI si in viitorul previzibil. In continuare elevii sunt incarcati cu informatii absolut inutile, cu lucruri nefolositoare care nu ii ajuta sa isi dezvolte nivelul de cunostinte si competente la cerintele ACTUALE de pe piata muncii. Tocmai de aceea, orele de curs ( intreg procesul de invatamat) a devenit neinteresant atat pentru elevi si studenti cat si pentru profesori.

Criteriile de selectie sunt vai de capul nostru. Cum pot eu sa mai spun ca o diploma valoreaza ceva cand avem zeci de mii de diplome FALSE. Astazi diplomele par sa nu mai valoreze munca si sudoare. Astazi avem absolventi de universitati pe banda rulanta.

Cei care au comis acest fals nu trebuie sa fie judecati si condamnati pentru fals si uz de fals. Nu. Acesti infractori trebuie judecati si condamnati pentru omor cu premeditare cu maxim de pedeapsa si fara drept de reducere a pedepsei! Simplu. Ei pun in pericol insasi sanatatea spirituala a Romaniei!

De-a lungul anilor ne-am ocupat de  introducerea unui nou examen, de scoaterea unui examen si apoi de reintroducerea lui, si de alte asemenea masuri incoerente, luate chiar in timpul anului scolar, cand nu au facut altceva decat sa innebuneasca elevii, studentii si profesorii. Fiecare ministru a ignorat sita prin care trebuia sa cearna valoarea si s-a ocupat doar de lucruri secundare. Cu sau fara meditatii, cu sau fara termopane, cu sau fara ora de religie obligatorie, cu sau fara ora de sport obligatorie…  Sigur, toate sunt importante, nu vreau sa fiu inteleasa gresit, dar toate acestea sunt lucruri colaterale care nu rezolva problemele de fond: o salarizare de rusine care umileaste dascalul, o programa scoalara care informeaza si nu formeaza copilul si conditii de evul mediu in multe, mult prea multe scoli. La toate acestea se adauga sufocarea scolii romanesti de catre politic.

Criza de valori si repere – eu ii inteleg pe elevi si studenti!! Inteleg de ce nu ii mai motiveaza nimic sa isi dea silinta sa invete bine!! Pai de ce sa inveti bine, sa ai o diploma daca in viata se poate reusi si “altfel”. Oare cata lume si-a pus problema la modul real ca societatea noastra a pornit in cautarea Elodiei ? Va dati seama unde am ajuns??!! Ceea ce se intampla acum este practic o dictatura a non valorii. Elevii, studentii si-au pierdut interesul pentru scoala, interesul pentru a invata bine si pentru ca si-au pierdut orizontul de asteptare.

Pe vremea mea (uite ca am ajuns deja sa spun si eu asa??!!), copil fiind, bunica si parintii mei imi spuneau: mama, singura ta preocupare si responsabilitate este sa inveti bine pentru ca ce ai in cap si in suflet nu poate sa iti ia nimeni niciodata. Am fost crescuta sa cred ca daca invat bine voi reusi in viata. Nu pot reda sentimentul de mandrie pe care l-am trait in 2001 cand mergeam in drum spre biroul fimei de avocatura de la Wall Street. Da, eu, un copil de la tara, reusisem sa ajung pe Wall Street pentru simplul motiv ca am invatat carte. Cati dintre elevi si studentii nostri mai simt asa?

Acum, avem de-a face cu o  rasturnare de valori, cu o adevarata dictatura a non valorilor care promoveaza impostori veleitari si semidocti.  Avem o criza de modele autentice, o metastaza generalizata care a cuprins intreaga societate romaneasca, cu multe probleme sociale. Iar aceste realitati au dus la scaderea dramatica a interesului fata de scoala si fata de procesul de invatamant. Regula acum pare sa fie ca nu mai e nevoie sa inveti pentru a reusi in viata. Daca “afara” o diploma obtinuta la Yale, Harvard, MIT, la Oxford sau Cambridge valoreaza enorm de mult, in Romania este aproape inutila daca nu ai pile sau nu faci parte din nu stiu ce gasca sau grupuri de interese. Si mai avem pretentia ca tinerii scoliti sa ramana sau sa se intoarca in tara…

Acestea sunt cateva din problemele de fond si asupra lor trebuie sa ne concentram cu prioritate avand  o viziune care sa fie aplicabila mai mult decat un ciclu electoral.

Am sustinut Pactul National pentru Educatie. M-am batut pentru acest proiect inca din 2005 convinsa fiind ca numai asa putem scoate educatia din luptele electorale, din vesnicele dispute dambovitene de doi lei. Si unde am ajuns azi? Dupa ce toti participantii s-au tras frumos in poza, de program s-a ales praful. Nici o continuare a discutiilor pe strategie, nimic, tipic romanesc: incepem cu mult elan ceva bun dar nu avem energia sau curajul sa il ducem pana la capat!

Sistemul de educatie a fost supus la mult prea multe schimbari in ultimii 20 de ani care au creat o instabilitate cronica in ceea ce priveste programa scoalara, modul de examinare, salarizarea dascalilor, criteriile de admitere si multe altele.

Este nevoie de stabilitate si  predictibilitate pentru cel putin o generatie de elevi! In momentul in care a intrat in scoala, elevul trebuie sa stie la ce materii trebuie sa dea examen, nu sa le afle la inceptului anului terminal.

Si mai este nevoie ca odata pentru totdeauna educatia sa fie scoasa din luptele politice. „Castigurile” efemere ale unor politicieni sunt obtinute pe spatele a mii si mii de elevi care nu au nicio vina alta decat de a invata intr-un sistem de educatie invechit, nereformat si fara o viziune coerenta”.

26 Comments

  1. O sa dau exemplul generatiei mele care am dat bacul in 2001(acum 10 ani) si pe al meu pt exam de admitere la facultate.
    Am avut (parca) 4 probe scrise si 2 orale:
    – matematica
    – romana
    – informatica(profil de informatica)
    – proba la alegere dintre economie, fizica si sport; am ales sport
    – romana oral
    – engleza oral
    In plus, a tb sa ma pregatesc si pt ASE (matematica+economie), unde oricum bacul conta 20%, iar notele din timpul liceului 10%, iar exam
    propriu zis 70%.
    Voi demonstra ca acest tip de bac corelat cu exam pt fac, este pe cat de stresant, pe atat de inutil, prost gandit si generator de frauda.
    Intai sa explic de ce am dat la sport si nu la economie, care era oricum pt admitere. La sport puteai lua 10, pe cand la o proba scrisa
    la economie era imposibil, iar fiecare sutime conta. Sportul nu era tocmai floare la ureche: proba de alergat in jurul stadionului de nu
    stiu cate ori inseamna antrenament tot anul, adica o multime de resurse si o gramada de timp pe care ti-l afectai de la studiu si odihna.
    Ar fi tb fie ca proba de economie sa inlocuiasca rezultatul pt proba de economie la fac, fie scoasa cu totul proba de bac la alegere.
    Probele orale la romana si engleza luate cu 10 de marea majoritatea nu faceau decat sa sporeasca stresul inutil, deci nerelevante, tb scoase cu totul.
    Romana si matematica scris nu puteau sa nu se dea, insa materia de profil informatica n-a facut decat sa mai adauge o povara inutil, in
    conditiile in care oricum romana si matematica erau dintr-o tematica f stufoasa. As fi fost de acord cu 2 probe dint-o tematica mai bogata sau cu maxim 3, insa cu o tematica redusa la jumate fiecare. Cand ai 3 examene(deci 3-mate, ro, info; fara sport sau engleza) din subiecte atat de variate(pt necunoscatori matematica si informatica teoretica sunt ff diferite), dificultatea nu este data de suma celor 3 eforturi, ci mult amplificata, poate 3*3=9.
    Deci as fi fost de acord cu 2 probe serioase sau cu max 3 – maxim 5-6 comentarii la romana, 10 tipuri de pb la mate si 5 tipuri de algoritmi la informatica. Insa a fost mult mai mult de atat: cred ca 30 comentarii la romana, 50 de tipuri de pb la mate, 30-40 de
    tipuri de algoritmi la info. Plus povara sportului si a probelor orale! Pt ca dupa absolvirea unui liceu teoretic se presupune ca mai ai dupa bac si un exam de admitere!
    Probabil bacu ar tb defalcat pe 3 trasee: vocational(muncitori calificati), mediu(meserii de functionari, contabili, tehnicieni),
    academic(dar orientat pe domenii inca din tipul anilor de studii: de ex sa fi avut o proba mai grea la info, o proba
    medie la mate si una extrem de usoara la romana-cu admis/respins). Si in cazul asta bacu era f legitim sa fie luat in considerare pt admitere si eventual sa inlocuiasca proba de matematica cu nota de la bac la mate, ramanand sa dau doar exam la economie. Am mers la ASE cibernetica, deci bacul orientat pe informatica poate sa aibe o pondere de 50-60%! Iar pt cineva cineva cu bac orientat pe limbi straine mult mai putin sau deloc de ex. Si atunci stiam si eu sa ma concentrez pe un subiect f bine, iar pe altele doar sa le repet.
    NB: bacul de pana in anii ’90 la 2 materii fara stresat elevi era mult mai eficient!

    • Ovidiu,
      Ideea asta cu bacul defalcat pe trei trasee (cum zici tu:(( )cred ca este la fel de trasnita shi complica shi mai mult ceea ce este deja foarte complicat in invatzamantul romanesc.
      Marea problema a invatzamantului romanesc (care a fost dintotdeauna) este ca nu se modernizeaza inaintea societatzi…este shi a fost prea rigid!!!!!
      Adica daca in trecut mai mergea acum este depashit de tot, ma refer la ideea ca se cere prea mult (prea mult ACADEMIC shi prea putzin APLICAT). Eu sunt de parere ca bacul ar trebui ELIMINAT de tot shi inlocuit cu examene partziale (doua in fiecare an). Este prea mult sa-i ceri elevului sa dea un examen din materia a patru ani (este shi neeficient…sic!!). Cine vrea sa mearga la facultate invatza oricum. Shi mai este ceva, invatzamantul universitar de stat sa fie shi el pe bani shi fara examen de intrare…..Sa vezi atunci catzi se mai ingramadesc cand shtiu ca trebuie sa plateasca?……O sa-mi spui ca unii pot fii buni dar nu au bani….se rezolva shi asta prin programe guvernamentale de finantzare pentru cei care solicita (cum este in Canada shi prin multe, multe alte tari).
      Deci cand shcoala este „de’a moaca shi rezultatele sunt tot de’a moaca”.
      Fata mea cea mare a absolvit Ottawa University shi nu am vrut sa-i platesc tuition, am pus-o sa imprumute bani de la guvern (pe care ii dai inapoi dupa ce termini universitatea cu dobanda cea mai mica de pe piatza) ca sa o motivez sa puna mana pe carte serios….shi asha ashi facut. Cand a terminat facultatea i-am platit eu totzi banii pe care ii imprumuta-se. Ce vreau sa spun este ca cand copilul shtie ca este responsabilitatea lui shi el trebuie sa plateasca atunci se duc la shcoala doar cei care cu adevarat vor sa invetze!!
      Sa auzim numai de bine!

  2. Faceti bacul optional (cam ca testul SAT din USA).
    Ce simt despre rezultate? cred ca Hitler a pus-o cel mai bine

    http://www.youtube.com/watch?v=Ts_3yEsgpNs

    Oricum PDLul e suicidal ca sa zic asa. Inca 100000 de voturi impotriva! Daca erau politici dadeau si ei probe la bac genul 1 + x = 2 Cit e x? Asa aveau o rata mai rezonabila de trecere gen 60-70%
    Ma uitam la televizor (pe internet) si ma ciupeam sa vad daca sint treaz! Parinti acuzind camerele de luat vederi?!!! Daca asa i-au educat (fura maica daca merge..)

    Cred ca in toamna vor da teste gen cele propuse de mine. Oricum acum e un moment unic pentru majoritatea rominilor sa se duca in baie si sa se uite in oglinda….

    • Pai si in Europa de la Germania inclusiv, spre vest avem programe diferentiate de bac. De ex Mittlere Reife(average maturity) contrasteaza cu Abitur care iti tb pt universitate, numai ca in tot Estul reformele au mers greu. Inlusiv in Austria avem bac greu cu elevi f frustrati de dificultate, de-aia si violenta in scoli e uriasa. La fel in Cehia,Ungaria etc…

      • Nu se poate vorbi despre sistemul de educatie al Germaniei, pentru ca in Germania sistemul de educatie e diferit de la land la land. Pana nu de mult existau mai multe landuri unde fiecare liceu isi avea propriile sale subiecte de examen. Abia dupa rezultatele dezastruoase ale Germniei la testele PISA s-au introdus in 15 landuri din 16 subiecte comune pentru toate liceele (desi nu pentru toate materiile).

        Situatia e si mai complicata, pentru ca unibersitatile care au numar limitat de locuri, au propriile criterii de admitere. Unele nici nu tin cont de rezultatele de la Abi („Bac”) ci se uita la notele din ultimele patru semestre la materiile relevante pentru acel studiu, la activitati practice, fac interviuri, etc.

        Exista inca destule probleme in invatamantul din Germania, insa partea care functioneaza bine, e datorata respectarii intr-o buna masura a principiilor meritocratice.

  3. Invatam mult, prost si fara rost ! de 21 de ani , iata rezultatul !

    • Invatam mult…? Nu stiu… poate ca invatam multe… Un adagiu latin spune:
      Non multa, sed multum – Nu multe, ci mult!
      Ma gandeam asa…
      Si mai este un adagiu care spune:
      Nec Hercules contra plures – Nu este un Hercule cine luptă cu o droaie.

    • Nu cred ca „tocitul” e atat de rau pe cat se tot vehiculeaza in Romania. Intr-adevar, aparent tocitul se face in detrimentul creativitatii, insa efectul de antrenare a creierului in a prelucra exact cantitati mari de date nu e neaparat unul nociv. In final se dovedeste de multe ori ca „tocilarii”, odata scapati din corsetul scolii, ajung mai creativi (si cu siguranta mai productivi) decat ceilalti. La fel cum o conditie fizica buna permite practicarea oricarui sport, o conditie mentala buna, permite performanta intelectuala in orice domeniu.

      O alta problema care o avem noi de 21 de ani, si care vad ca nu prea e constientizata, e faptul ca scoala a ajuns si ea in stituatia in care trebuie sa lupte pentru acapararea unei resurse clamate de tot mai multi pretendenti – atentia tinerilor. Ori asta e mai degraba rezultatul alunecarii nostre spre o societate medial-hedonista. Inversiunea valorilor apare si pentru ca atentia tinerilor e distrasa de prea multe lucruri, indraznesc sa spun, colaterale.

      Cred ca avem nevoie de un nou stil de predare, care sa motiveze tinerii, folosind chiar metodele concurentei: mind-bomb-uri, show, dezinvoltura, participare, repetare, etc. Altfel o sa ajungem ca reclamele la telefoanele mobile sa ocupe mai mult loc in memoria unui tanar decat „Luceafarul”.

  4. Din păcate aplicarea strictă a acestor măsuri draconice a relevat de fapt starea actuală a învăţământului românesc. Incompetenţa tronează la loc de cinste.

  5. Nivelul de constiinta al intregii societati,mentalitatile si vechile obisnuinte trebuie schimbate!La parinti,elevi,profesori ,politicieni,nu numai la guvernanti care reflecta media constiinrei unei societati.Sunt necesari lideri noi in toate domeniile ,inclusiv in invatamant,care nu pot sa apara cu actualele partide politice compromise.Dar aceste framantari din societate reflecta deja schimbarea din constiinta,trezirea oamenilor la realitate,treptat,treptat.Nu este timp sa ne canalizam pe a stabili vinovati,mai ales cand problema este veche si ar trebui incriminati cam multi,nu este vorba de un ministru sau un partid,ci si de parinti,de profesori,etc.Sa vedem ce este de facut,imediat si pe termen mediu si lung,dar aceasta sa o faca oameni noi,relativ tineri ca de exemplu Ana Birchall,de mai multi ca dansa ,reuniti si abilitati in acest sens.Intrucatva aacest haos arata ca schimbarea era necesara ,ca s-a dat semnalul unei reforme radicale in invatamant si toate domeniile societatii.

  6. Eu cred ca rezultatul la BAC 2011 reflecta mai mult sau mai putin fidel starea de SPIRIT in care se afla societatea romaneasca in acest moment!
    Nu numai sistemul de invatzamant (care oricum este depashit de vremurila actuale)este raspunzator de aceasta nereushita (eu nu o numesc catastrofa, pentru ca nu cred ca este o catastrofa) ci intregul sistem romanesc de adaptare la DEMOCRATZIE!
    Oricat de modern ar fii sistemul de invatzamant, el nu poate functziona performant intr-o societate care are sistemul de valori „Upside down”.
    Am mai spus-o shi am sa o repet: totul pleaca de la MENTALITATEA shi ATITUDINEA pe care o are socitatea in acel moment istoric!
    Cu parere de rau spun ca atat poate societatea romaneasca in acest moment.
    Sa auzim numai de bine!

    • Cand spui neadaptarea la DEMOCRATZIE te referi la participarea poporului la actul de conducere a societatii asa cum a fost ea gandita de Aristotel acu’ 2400 de ani, sau doar la o metoda mai rafinata de manipulare si control al populatiei (deci un fel de „democratie de tip american”) ?

      • Draghi,

        In Grecia lui Aristotel dreptul la vot nu era pentru toti. Intr-un sens era un sistem meritocratic – vezi cine avea drept de vot:
        Only adult male Athenian citizens who had completed their military training as ephebes had the right to vote in Athens. This excluded a majority of the population, namely slaves, freed slaves, children, women and metics.
        Probabil ca de aceea si functiona.
        In USA oamenii NU aleg presedintele. Noi de fapt alegem electori care aleg presedintele:-)). Founding fathers s-au gindit la pericolul ca cei „multi da prosti – vorba lui Lapusneanu”” ar putea face o alegere proasta si au pus un nivel de protectie.

        Gindeste-te ce ar insemna in R dace numai cei care au luat 9 sau mai mult la bacalaureat din prima ar avea dreptul de vot! I-am auzit pe citiva din pusti la televizor si te asigur ca R ar ajunce in 10-20 de ani pe un nivel similar cu Franta , Germania etc. Pe scurt meritocratie.

        • @marian
          Nu pot fi de acord cu ceea ce spui tu. Ceea ce sustii tu in comentariu contravine Declaratiei Universale a Drepturilor Omului, pe care ti-o propun spre lectura:
          http://www.un.org/en/documents/udhr/
          Eu voi cita aici doar cateva articole:
          Article 1.
          All human beings are born free and equal in dignity and rights.They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.
          Article 2.
          Everyone is entitled to all the rights and freedoms set forth in this Declaration, without distinction of any kind, such as race, colour, sex, language, religion, political or other opinion, national or social origin, property, birth or other status. Furthermore, no distinction shall be made on the basis of the political, jurisdictional or international status of the country or territory to which a person belongs, whether it be independent, trust, non-self-governing or under any other limitation of sovereignty.
          …..
          Article 20.
          (1) Everyone has the right to freedom of peaceful assembly and association.
          (2) No one may be compelled to belong to an association.
          Article 21.
          (1) Everyone has the right to take part in the government of his country, directly or through freely chosen representatives.
          (2) Everyone has the right of equal access to public service in his country.
          (3) The will of the people shall be the basis of the authority of government; this will shall be expressed in periodic and genuine elections which shall be by universal and equal suffrage and shall be held by secret vote or by equivalent free voting procedures.
          s.c.l.
          In ceea ce priveste SUA gandeste-te la criza economica si, mai ales, financiara pe care au provocat-o si la default-ul actual si la situatia foarte grea in care se gaseste actualmente aceasta tara. Iata ce a aparut pe la noi:
          http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/inevitabilul-s-a-produs-primul-stat-american-a-dat-faliment-149333.html
          Tu ai spus:
          „In USA oamenii NU aleg presedintele. Noi de fapt alegem electori care aleg presedintele:-)). Founding fathers s-au gindit la pericolul ca cei “multi da prosti – vorba lui Lapusneanu”” ar putea face o alegere proasta si au pus un nivel de protectie.”
          Pai Marian, stai putin, wait a minute 🙂 . Pai cum e: putini dar prosti? Wise guys, isn’t it? 😆

          • Motanul Incaltat,

            Situatia grea in care se gaseste USA?? Pai traiesc aici ! – da , e cam scump , platim $3.8 pe un galon de benzina (4 si ceva litri) si injuram. Cit e benzina in Anglia , Franta , Rominia? Nu prea crede in in ce scrie in ziare. USA a dat faliment? Ma indoiesc…
            Alegerea electorilor e numai formala – mecanismul e acolo dar din nefericire cei „multi da prosti”totusi decid. Am avut citva presedinti nu tocmai performanti…

            Declaratia universala a drepturilor omului? Parca erai regalist -cum citesti punctul 2? de ce sa nu fie eu rege in R si ce diferenta (conform declaratiei dreptului omului) e intre mine si rege? sau intre mine si regina Angliei ? (au mai multi bani, ca altfel sintem egali nu?)

            Hirtia suporta multe , tot soiul de declaratii etc. Punerea lor pracitca e diferita. Ti-am explicat conform istoriei cum PRACTIC democratiai greciei antice a fost aplicata (cu rezultate bune) si cum practic constitutia americana (electori) nu e aplicata ci e tratata formal cu rezultate uneori indoielnice..

          • @marian
            O sa refac aici un comentariu care cred ca a ajuns prin spam sau nu a fost luat.
            Eu nu am spus ca sunt monarhist, sustinator al monarhiei, etc. Cred ca s-a inteles gresit ca as fi spus lucrul asta sau ca as fi zis ca as avea astfel de simpatii.
            Eu nu ma iau dupa ce spune unul sau altul ci dupa datele oficiale publicate, spre exemplu, de catre FMI si nu numai. Asta e situatia la ora actuala. Chiar ma gandeam ca tu, poate, vrei sa ne convingi ca in SUA nici macar nu e criza economica, ca toata lumea e foarte multumita si ca se traieste ca intr-un paradis (unul fiscal? 🙂 ).
            Sincer, simt nevoia sa-mi cer scuze daca am fost putin malitios in comentariul precedent si sper sa mi le primesti.
            Sigur, Istoria da multe exemple, este interesant de studiat. Dar eu nu inteleg: tu vrei sa ne intoarcem in Epoca Scalavagista sau in Evul Mediu? Spuneam in comentariul meu ca eu cred ca Romania si romanii au alte standarde si idealuri: democratice, moderne, in conformitate cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului. S-ar putea sa nu fie si ale tale; daca gresesc, te rog din suflet sa ma scuzi.
            Tu zici:
            „Alegerea electorilor e numai formala – mecanismul e acolo dar din nefericire cei “multi da prosti”totusi decid. Am avut citva presedinti nu tocmai performanti…”
            Marian, greseli intotdeauna se vor face. Nu poti fi tot timpul performant si nici societatea nu poate fi mereu performanta: sunt si suisuri si coborasuri. Asa e viata. Cat despre ceea ce ai spus:
            „Gindeste-te ce ar insemna in R daca numai cei care au luat 9 sau mai mult la bacalaureat din prima ar avea dreptul de vot! I-am auzit pe citiva din pusti la televizor si te asigur ca R ar ajunce in 10-20 de ani pe un nivel similar cu Franta , Germania etc. Pe scurt meritocratie.”
            O sa-ti raspund un singur lucru: teoria asta e o utopie! Sper sa nu te superi. Este o utopie deoarece pune in relatie doua lucruri ce nu au legatura intre ele: adica Romania va ajunge in 10-20 de ani la un nivel similar cu Franta sau Germania (primul lucru) daca numai cei ce au luat 9 (sau mai mult) din prima la bacalaureat ar avea dreptul la vot (al doilea lucru). Asta sa fie oare conditia ca Romania sa ajunga la un nivel similar (probabil ca te refereai la dezvoltare economica, nivel de trai) cu Franta si Germania? Este o concluzie ce nu se poate sustine pe baza unor astfel de argumente. Este ca si cum ai zice ca daca o floare e udata mai des si se pune acolo mai multa apa in ghiveci, atunci floarea va creste mai mare si mai frumoasa. Tu ce zici de o asemenea teorie? A, te-a pufnit rasul? Ok, te inteleg. 🙂 Pentru ca trebuie sa-i pui atata apa cat are nevoie si ea creste, se dezvolta in mod natural. Asa si aici: nu conditionarea dreptului la vot de marimea notei de la Bac constituie premisa de dezvoltare a tarii si crestere a nivelului de trai al oamenilor. Cu cat nota de la Bac e mai mare, conditionand in acest mod dreptul la vot (pui mai multa apa), se va dezvolta mai mult si mai repede tara (va creste mai mare floarea si intr-un timp record!) 😆 Mie mi se pare destul de limpede ca o asemenea teorie nu se poate sustine cu argumente cat de cat logice si de bun simt. Ca se aduc argumente ce par a fi logice (dar numai in aparenta!) in favoarea unor concluzii generoase, asta e cu totul altceva. Dar n-ar trebui sa confundam lucrurile…

      • Vezi tu Draghy asha cum vretzi voi adica sa traitzi ca in vest (sau nord america) dar sa ganditzi shi sa va comportatzi ca ROMANII cred ca nu se poate, trebuie sa facetzi o alegere…:)))
        Eu, Marian shi multzi altii am facut-o de mult…shi ma simt destul de bine ! M-am debarasat de modul asta de gandire pagubos romanesc (de a critica alte tari de cum fac ei de le merge bine, shi multe altele)de foarte mult timp, altfel nu as fii putut realiza aici NIMIC….dar chiar nimic!!

        Sa auzim numai de bine!

        • Eu nu am criticat nimic, am vrut doar sa inteleg la ce te referi. Desi nu mi-ai raspuns direct la intrebare, cred ca am inteles.

  7. Buna Ziua!
    Eu sunt Vlad, unul dintre membri Radio Whisper – un radio antimanele dedicat bloggerilor şi nu numai.
    Am găsit întâmplător blogul tău, am citit câteva articole şi nu am vrut să ies înainte să te felicit – mi-a plăcut mult ce am găsit aici. Am fost atras de subiectele interesante si de originalitatea articolelor. Felicitari ! Noi promovăm la radio diferite articole ale bloggerilor, iar azi am promovat un articol de-al tău; am specificat sursa articolului şi am deschis şi un subiect pe baza acestuia. Dacă doresti, poţi să ne recomanzi orice articol, iar noi îl vom promova.
    Ne-ar face plăcere să ştim că ai dori să ne susţii în acest proiect de radio şi să accepţi o eventuală colaborare.
    M-am gândit aşadar să vin cu o propunere:
    Pe Radio Whisper se difuzează toate genurile de muzică, exceptând manele şi piese necenzurate. Avem şi câteva emisiuni, ştiri etc. Ne-am propus să realizăm un proiect mare, iar pentru asta avem nevoie de susţinerea şi ajutorul tău şi al celorlalţi colegi bloggeri. Dorim să creăm o echipă cât mai complexă de oameni cu un talent aparte şi m-am gândit că poate ai vrea sa ni te alături şi să colaborăm (binenţeles, pe unul dintre domeniile care îţi place). Dorim de asemenea să îţi luăm un scurt interviu. Pentru noi sunt importante ideile şi modul de a gândi al bloggerilor şi al ascultatorilor noştri.
    Îti multumesc pentru timpul acordat, iar acum îti propun sa adaugi linkul sau bannerul nostru pe blogul tău şi să ne dai add la id-ul asculta_whisper sau un e-mail, tot la [email protected], pentru a discuta mai multe.

    http://www.radiowhisper.com
    Multumesc,
    Cu stimă Vlad!

  8. Motanul Incaltat (filozof – imi place mai mult),
    Sa incerc sa-ti explic pe scurt ce se intimpla in USA. Aceiasi probleme ca in europa declansate de criza si modificarea parametrilor economici. Un important current care incearca sa rezolve problema in stil american (interventie minima a statului in viata cetatenilor , taxe minime etc) este Tea Party ( numele vine de la inceputurile revolutiei americane). Sint in general conservativi , inclinati spre republicani dar unii mult mai conservativi decit republicanii. Ideea lor de baza este ca trebuie sa traim in mijloacele noastre , sa nu mai imprumutam banii , sa stringem cureaua.
    Minesota (si California si alte state) au in legistratura lor multi republicani suportati de Tea Party. Republicanii au trimis un buget taind din programe sociale , cheltuieli , numar de angajati la stat etc. Guvernatorul – un democrat vroia sa mareasca taxele statale si a refuzat bugetul. Automat statul a pus pe liber (temporar) o gramada de angajati la stat cu exceptia politiei , servicii de urgenta etc. Deci vezi ca sint doua curente – american care se indreapta spre individualism si posibil modelul european mai socialist. In vreo citiva ani vom vedea care model e corect.

    Abuzuri cu banii sint o gramada si in USA . Cind economia mondiala era pe virf nimanui nu-i pasa. Acuma din ce in ce mai multi se uita cu atentie si un val de oarecare furie creste in americani. Exemplu: un inginer in Silicon Valey face 120K – 150K , trebuie sa lucreze pina la 65 de ani , sa-si adune bani pentru pensie si la 65 are pensia de stat federala (cam vreo 36K indiferent cit a facut in timpul vietii + asigurare medicala de stat de la 65 in sus). Un salvamar (nu glumesc) in Laguna Beach , California face 200K , se poate retrage la 50 de ani cu 90% din leafa cu asigurare medicala platita !! (de forta sindicatelor !!). Cind lucrurile astea se comenteaza ii vezi pe multi americani zimbind politicos dar observi cum mina se indreapta instictiv acolo unde pe vremuri era tocul pistolului…. Risipa trebuie sa fie redusa si incometentii care de regula sint in politica limitati in abilitatea lor de a manevra bani multi..

    • @marian
      Multumesc pentru raspuns. Dar te rog sa-mi spui ce inseamna „K”. Tu ai zis, spre exemplu: „un inginer in Silicon Valey face 120K – 150K , trebuie sa lucreze pina la 65 de ani , sa-si adune bani pentru pensie si la 65 are pensia de stat federala (cam vreo 36K indiferent cit a facut in timpul vietii + asigurare medicala de stat de la 65 in sus). Un salvamar (nu glumesc) in Laguna Beach , California face 200K , se poate retrage la 50 de ani cu 90% din leafa cu asigurare medicala platita !! (de forta sindicatelor !!). ”
      Deci, ce reprezinta acel K? Spre exemplu: 120K-150K. Care este semnificatia lui K?

  9. Motanul Incaltat,
    Sa nu deviem in discutii economice.
    Democratia e o idee buna (fiecare om are sanse mari in societate).
    Statistic in democratie liderii represinta media tarii . Democratia „mediatica”” nu e democratie pura – oamenii cu bani in general au mai mari sanse sa fie alesi sau sa suporte alegere candidatilor lori. In general oameni cu bani = mai destepti (iti trebuie cap sa faci bani). O exceptie – la schimbari de regim cind banii sint facuti nu cu cap dar oportunistic (vezi R). In citeva generatii se va schimba. Ciudat dar doua din tarile in „crestere”acum Brasil – a avut mult timp (numeste-o perioada de tranzitie) o dicatatura militara iar China o dictatura comunista schimbat in unipartid.
    Stii cum se spune „” ïstoria e scrisa de invingatori”” Ma intreb ce s-ar fi intimplat daca Hitler nu ataca URSS si Stalingradul si Kerciul nu se intimplau. Oare ce am fi comentat acum? Nu stiu ce dar sint sigur ca am fi comentat in germana…:-))

    • Allerdings… 😆

      Imi explici te rog ce ai vrut sa spui cu „Statistic in democratie liderii represinta media tarii”?

      • Sure.
        Oamenii au o tendinta foarte mare sa voteze candidati cu care se asimileaza in toata lumea sau cu candidati care ating unele coarde de gindire comune populatiei.
        Distorsionarea purei democratii datorita mediei si banilor fac o diferenta (as putea spune uneori pozitiva) filtrind candidatii pe alte criterii decit democratice (bani , suport , relatii , influenta in partid etc) inainte de ai presenta „”multimii”” pentru competitia finala.
        Oricum sistemul nu este in nici o forma pe „merit”” – depinde cum definest meritrocratia.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.