Pages Menu
Categories Menu

Posted on mai 28, 2013 in Politic | 0 comments

Declaratia politica sustinuta astazi in plenul Camerei Deputatilor

Stimate colege,

Stimaţi colegi,

În declaraţia de astăzi voi vorbi despre un domeniu care pentru România şi pentru guvernul USL este primordial, cel al educaţiei şi al reformelor pe care actualul executiv le-a implementat şi continuă să o facă.

De la începutul mandatului, Executivul a acordat o atenţie sporită domeniului educaţiei. În mai anul trecut, când USL a ajuns la guvernare, urmau pentru sistemul de învăţământ două evenimente extrem de importante: examenul de bacalaureat şi înscrierea în clasa pregătitoare. Miniştrii USL au fost obligați să rezolve situaţiile lăsate de guvernările anterioare: buget redus pentru organizarea celor două şi lipsa infrastructurii în cazul clasei pregătitoare.

Din fericire au fost luate măsurile necesare, iar anul şcolar pentru nou înfiinţata clasă pregătitoare a început cu bine în aşa fel încât părinţii şi copiii să nu mai aibă de suferit aşa cum s-a întâmplat în primul an de înscriere în clasa pregătitoare care a fost caracterizat în primul rând de organizarea în pripă şi defectuoasă pe care guvernarea anterioară a lăsat-o în urmă.

Practic până în acest moment guvernul USL, prin miniştrii Educaţiei a reuşit ca în acest an să repare greşelile făcute de guvernarea PDL în ceea ce priveşte clasa pregătitoare.

În momentul de faţă procesul de înscriere este unul mult mai simplu şi mai transparent faţă de cel pe care miniştrii PDL îl creaseră. În primul rând, s-a acordat o mai mare atenţie informării părinţilor, care sunt, pe lângă copii, principalii actori ai acestui proces. Faţă de anul trecut, acum s-a oferit posibilitatea organizării clasei pregătitoare şi în sălile de la grădiniţe, cauza fiind lipsa unor spaţii adecvate pentru această grupă de vârstă în şcoli.

De peste 20 de ani se discută despre învăţământ în fel şi chip. Zeci de miniştri au venit cu zeci de mii de propuneri şi “soluţii” care au reuşit să destabilizeze complet sistemul, să înnebunească elevii, studenţii, profesorii şi părinţii.

În timpul guvernării PDL-iste sistemul de educaţie aproape că a ajuns în colaps şi datorită faptului că nimeni nu a avut curajul să atace problemele de fond, problemele adevărate din şcoala românească. Şi nu oricum, ci într-o manieră unitară având la bază o viziune care să treacă peste ciclurile electorale, care să dea elevilor, studenţilor şi profesorilor predictibilitate şi stabilitate.

Tocmai predictibilitatea şi stabilitatea au lipsit cu desăvârşire în aceşti ani de guvernare PDL-istă.

Ce a mai lipsit până acum a fost şi o dezbatere reală, cu cărţile pe masă, cu sindicatele, cu asociaţiile de părinţi, cu asociaţiile studenţeşti. Nu putem exclude sindicatele de la masa discuţiilor, iar dacă le includem în discuţii trebuie să le ascultăm punctul de vedere. La fel şi cu Asociaţiile de Părinţi.

Care sunt problemele de fond ?

În primul rând programa şcolară – până acum nimeni nu s-a aplecat cu seriozitate asupra ei, să o modifice ţinând cont de problemele reale de pe piaţa muncii existente ASTĂZI şi în viitorul previzibil.

În continuare elevii sunt încărcaţi cu informaţii absolut inutile, cu lucruri nefolositoare care nu îi ajută să îşi dezvolte nivelul de cunoştinţe şi competenţe la cerinţele ACTUALE de pe piaţa muncii. Tocmai de aceea, orele de curs şi întreg procesul de învăţământ a devenit neinteresant atât pentru elevi şi studenţi, cât şi pentru profesori.

Salut determinarea şi curajul actualului ministru al Educaţiei de a se apleca cu seriozitate asupra programei şcolare, inclusiv asupra manualelor şcolare!

Criteriile de selecţie inclusiv în universităţi sunt greşite. Astăzi diplomele par să nu mai valoreze muncă şi sudoare. Astăzi avem absolvenţi de universităţi pe bandă rulantă fără legătură cu piaţa muncii.

De-a lungul anilor majoritatea celor care s-au aflat vremelnic în scaunul de ministru s-au preocupat fie de introducerea unui nou examen, de scoaterea unui examen şi apoi de reintroducerea lui, şi de alte asemenea măsuri incoerente, luate chiar în timpul anului şcolar, când nu au făcut altceva decât să înnebunească elevii, studenţii, profesorii şi nu în ultimul rând părinţii.

Fiecare ministru a ignorat sita prin care trebuia să cearnă valoarea şi s-a ocupat doar de lucruri secundare. Cu sau fără meditaţii, cu sau fără termopane la o şcoală, cu sau fără ora de religie obligatorie.

Sigur, toate aceste probleme asemeni multor altora sunt importante, nu vreau să fiu înţeleasă greşit, dar toate acestea sunt lucruri colaterale care nu rezolvă problemele de fond cu care se confruntă şcoala românească de mult prea mulţi ani de zile şi anume: o salarizare de ruşine care umileşte dascălul, o programă şcolară care informează şi nu formează copilul aşa cum ar trebui la care se adaugă condiţii de evul mediu în multe, mult prea multe şcoli din ţară, în special în mediul rural.

O altă problemă de fond este criza de valori şi repere – eu îi înţeleg pe elevi şi studenţi!! Înţeleg de ce nu îi mai motivează nimic să îşi dea silinţa să înveţe bine!! Păi de ce să înveţi bine, să ai o diplomă dacă în viaţă se poate reuşi şi “altfel”.

De mult prea mulţi ani societatea românească este sufocată de dictatura non valorilor. Elevii, studenţii şi-au pierdut interesul pentru şcoală, interesul pentru a învăţa bine şi datorită faptului că şi-au pierdut orizontul de aşteptare.

Când preşedintele ţării îi sfătuieşte pe copii la început de an şcolar “să nu se omoare cu cartea pentru că nici dânsul nu a învăţat aşa bine, dar uite că a ajuns preşedinte” este greşit şi arată modul de gândire care a fost instaurat în societatea românească aflată sub dictatura portocalie!

De mult prea mulţi ani societatea românească se confruntă cu o criză de modele autentice, o metastază generalizată care a cuprins întreaga societate românească, şi aşa cu multe probleme sociale.

Iar aceste realităţi au dus la scăderea dramatică a interesului copilului faţă de şcoală şi faţă de procesul de învăţământ. Regula acum pare să fie că nu mai e nevoie să înveţi pentru a reuşi în viaţă. Dacă “afară” o diplomă obţinută la Yale, Harvard, MIT, la Oxford sau Cambridge valorează enorm de mult, în România este aproape inutilă dacă nu ai pile sau nu faci parte din nu ştiu ce gaşcă sau grupuri de interese. Şi mai avem pretenţia ca tinerii şcoliţi să rămână sau să se întoarcă în ţară.

Sistemul de educaţie a fost supus la mult prea multe schimbări în ultimii 20 de ani care au creat o instabilitate cronică în ceea ce priveşte programa şcolară, modul de examinare, salarizarea dascălilor, criteriile de admitere şi multe altele.

Este nevoie de stabilitate şi predictibilitate pentru cel puţin o generaţie de elevi! În momentul în care a intrat în şcoală, elevul trebuie să ştie la ce materii trebuie să dea examen, nu să le afle la începutul anului terminal.

Acestea sunt câteva din problemele de fond şi asupra lor trebuie să ne concentrăm cu prioritate având o viziune care să fie aplicabilă mai mult decât un ciclu electoral. Acestea sunt câteva probleme de fond asupra cărora trebuie să ne aplecăm cu seriozitate ca şi clasă politică sprijinind Guvernul şi Ministerul Educaţiei în misiunea dificilă pe care şi-au asumat-o de a impune un nou model în şcoala românească prin promovarea meritocraţiei.

Ultimii ani au fost caracterizaţi de aşa-zise reforme în sistemul de învăţământ. Au fost în special ani de experimentare pe copii. După ce guvernările anterioare au făcut modificări mai ales în ceea ce priveşte forma sistemului, USL şi-a asumat misiunea dificilă de a moderniza învăţământul şi şcoala românească.

Așadar, în acest an s-a făcut primul pas către o construcţie curriculară care să se plieze pe actualul context economic şi social, intereselor şi particularităţilor de vârstă pentru elevii din ziua de astăzi prin punere în aplicare a unui nou plan-cadru pentru învăţământul primar. Trebuie ca metodele de predare de la ora actuală să fie înnoite, pentru a se adapta noilor cerinţe ale societăţii. Important este însă că ministerul cooperează în permanență cu cei implicaţi în sistemul de învăţământ.

De asemenea, Ministerul Educaţiei a anunţat zilele acestea că începând cu anul şcolar 2014 – 2015 vor fi introduse în ciclul preuniversitar primele manuale şcolare digitale. Prin această măsură se face un pas spre dezvoltarea şi modernizarea învăţământului românesc, realizându-se în acest fel alinierea României la standardele occidentale.

Încă din această toamnă reprezentanţii Ministerului Educaţiei au anunţat că doresc să deschidă platforma online pentru manuale. Această platformă reprezintă o bibliotecă virtuală pentru manualele digitale, pusă la dispoziția elevilor.

 Chiar de la începutul mandatului de parlamentar am continuat să fiu preocupată de domeniul educaţiei, mai ales pentru copiii din colegiul pe care îl reprezint. În acest sens am avut o serie de iniţiative care au vizat copiii din judeţul Vaslui în special din mediul rural adresând Ministerului Educaţiei o serie de întrebări privind soluţiile pe care ministerul le are în vedere pentru soluţionarea problemelor aduse la cunoştinţă.

Astfel am fost interesată de măsurile pe care ministerul le ia cu privire la combaterea şi diminuarea riscului de abandon şcolar din mediul rural din judeţul Vaslui, dat fiind că în ultimii ani s-a constatat o creştere alarmantă a acestui fenomen. Un număr de 472 de elevi din judeţul Vaslui au abandonat şcoala în anul de învăţământ 2011 – 2012, majoritatea provenind din mediul rural.

 Lipsa bibliotecilor din mediul rural, dar şi a cadrelor specializare din mediul rural, violenţa în şcoală, accesul tinerilor cu dizabilităţi la sistemul de învăţământ superior, integrarea pe piaţa muncii a tinerilor absolvenţi de învăţământ superior, decontarea sumelor pentru cheltuielilor de transport al elevilor, promovarea tradiţiilor în instituţiile de învăţământ, situaţia materialelor didactice în instituţiile de învăţământ din mediul rural, măsuri remediabile pentru examenul de bacalaureat, încurajarea elevilor să urmeze cursurile şcolilor profesionale, măsuri de racordare a învăţământului profesional şi tehnic pe piaţa muncii, promovarea educaţiei interculturale, internaţionalizarea sistemului de educaţie, extinderea reţelei de internet în mediul rural sunt probleme pe care în calitate de deputat de Vaslui le-am adus la cunoştinţa Ministerului Educaţiei prin întrebările formulate.

Ministerul Educaţiei, prin răspunsurile pe care mi le-a transmis a dat asigurări că se iau măsuri care vizează accesul egal la educaţie şi la reducerea disparităților dintre mediul rural şi cel urban.

În mod particular aş dori să mulţumesc de la tribuna Parlamentului, Ministerului Educaţiei pentru răspunsul primit cu privire la o problemă existentă în comuna Băcani din judeţul Vaslui, legată de transportul elevilor la liceele sau şcolile profesionale din municipiul Bârlad.

Ministerul m-a asigurat că situaţia cu care se confruntă autorităţile din comuna Băcani va fi analizată. Sper că se va găsi o soluţionare cât mai rapidă în acest caz deoarece un mijloc de transport pentru copiii din acea zonă este necesar pentru a-şi putea continua studiile.

Sunt norocoasă să reprezint în Parlamentul României un Colegiu care deşi din punct de vedere economic se numără printre cele mai sărace şi dezavantajate din ţară este foarte bogat prin frumuseţea oamenilor, a tradiţiilor şi valorilor pe care le păstrează şi le transmit din generaţie în generaţie, iar colegele şi colegii mei parlamentari au putut să admire şi să aplaude pe viu acest frumos talent când copiii mei din Colegiu m-au onorat cu prezenţa în Parlament.

Aşa cum încă din 2005 m-am bătut pentru realizarea Pactului Naţional pentru Educaţie, voi continua să sprijin măsurile pe care Ministerul Educaţiei le va lua pentru a îmbunătăţi sistemul educaţional românesc.

Este timpul ca şi elevii români să se bucure de un sistem occidental şi modern de învăţământ . Trebuie să descătuşăm şi să dăm o şansă reală talentului românesc!

Vă mulțumesc

Ana Birchall

Deputat Colegiul 5 Vaslui

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.