Pages Menu
Categories Menu

Posted on apr. 9, 2012 in Featured, Politic | 2 comments

Despre new-media, politicienii romani si increderea electoratului

Dincolo de clasamentele, pana la urma efemere, privind optiunile de vot ale alegatorilor intr-un moment sau altul, toate cercetarile sociologice ale ultimilor ani din Romania, dar si din intreaga Europa, evidentiaza un deficit tot mai accentuat de incredere a cetatenilor in clasa politica.  Fenomenul ingrijoreaza pe buna dreptate analistii, cercetatorii si politicienii, in conditiile in care el loveste in insasi fundamentul democratiei ca sistem de guvernare, delegitimandu-l  prin cresterea ingrijoratoare a absenteismului si a implicarii in viata politica.

Printre multiplele incercari de diagnoza si de evidentiere a unor posibile solutii, citeam acum aproape jumatate de an pe Policy Network, o foarte interesanta analiza semnata de Gerry Stoker, un reputat profesor de la Universitatea din Southampton, care conchide ca solutia pentru recastigarea increderii electoratului in clasa politica este comunicarea, cu deosebire prin utilizarea internetului si a retelelor sociale.

Nimic nou sub soare, veti spune. Pai toti politicienii nostrii au bloguri, conturi de Facebook si pagini personale pe internet. Si cu toate astea, increderea de care se bucura clasa politica romaneasca, in ansamblul sau, nu da semne de revigorare.

Numai ca Stoker porneste de la premisa ca are de-a face cu oameni politici care isi respecta electoratul. Ceea ce poate fi valabil in unele colturi din Europa politica civilizata – nu in toate, va asigur – dar nu insa si in Romania. La noi, actuala putere a facut din incalcarea promisiunilor insasi baza si fundamentul guvernarii, in toate aspectele ei. Diferenta uriasa dintre promisiunile cu care au venit in fata alegatorilor si ceea ce au realizat sau la minciunile grosolane cu care tot incearca sa-si acopere incompetenta si coruptia sunt elemente care indica in mod foarte clar o lipsa totala de respect a politiciunilor puterii fata de electorat.

De unde se vede treaba ca simpla copiere a solutiilor pe care altii au reusit sa le aplice cu succes (vezi  spre exemplu cazul lui Obama, a carui victorie in alegerile prezidentiale a venit si pe fondul unei campanii care a valorificat la maximum posibilitatile oferite de new media pentru a creste implicarea cetatenilor) nu este nici pe departe suficienta.

O raza de optimism vine insa de la generatia tanara care incepe sa invete, timid, ca utilizarea mijloacelor new-media, intr-o paradigma generala de respect fata de cetatean este solutia pe termen lung a unei cariere politice solide si, in ultima instanta, o metoda de recastigarea a legetimitatii intregului sistem politic democratic.

 

2 Comments

  1. „”Pai toti politicienii nostrii au bloguri, conturi de Facebook si pagini personale pe internet.””

    Nu este adevarat.Nu toti politicienii nostri au.Mult prea putini au.Iar dintre cei care au pagini personale pe internet imensa majoritate au doar de forma.Adica nu obisnuiesc sa si dialogheze cu cetatenii.Exista doar cativa care si raspund concret (si asta doar cateodata, rar) si intrebarilor incomode.

    „”…solutia pentru recastigarea increderii electoratului in clasa politica este comunicarea, cu deosebire prin utilizarea internetului si a retelelor sociale.””

    Cvasitotalitatea fruntasilor politici urasc comunicarea prin dialog cu cetatenii.Pentru ca urasc transparenta.Orice candidat credibil la o functie de primar ar avea sanse cvasicerte de a fi ales daca ar asuma public ca daca va fi ales va asigura transparenta totala si detailata a tuturor cheltuielilor din primarie prin postarea zilnica si detailata pe site a tuturor cheltuielilor zilei precedente( atat cu achizitiile de materiale,servicii si investitii cat si cu personalul).Acest lucru nu necesita cheltuieli,nu contravine legislatiei si asumarea publica a acestei promisiuni ar fi puternic aducatoare de voturi din partea celor dezamagiti, nehotarati si chiar din partea celor indiferenti.
    Nu exista cale de castig a increderii decat transparenta.

  2. Este adevarat ca nu toti politicienii se implica in dialogul cu cetatenii. Este si normal, la fel de normal cum este sa se implice mai mult cei din Opozitie.

    Problema nu este daca se implica sau nu, ci daca iau in considerare ce li se transmite prin aceste canale de comunicare.

    Am observat, la vizita in Romania a fostului premier Tony Blair, recunosc ca am fost placut surprins pentru ca nu ma asteptam, ca s-au facut miscari in acest sens din clasa politica, in special din partea PSD. Fiind si cu un program mai apropiat de cei multi, PSD era normal sa ia si aceasta initiativa. Bravo!

    PS: sunt inscris in alt partid – in conjucturi specifice, nu fac reclama PSD, este o simpla constatare a unui cetatean extrem de putin implicat politic, dar extrem de mult implicat online

Trackbacks/Pingbacks

  1. Cum se aleg presedintii Bancii Mondiale… « Motanul Incaltat - [...] care, iata, lupta impotriva tuberculozei (cinste lui!) la presedintia Bancii Mondiale… Iar un ministru al finantelor, care a lucrat…

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.